fredag 6 februari 2009

Återfunnen och återvunnen

Helt plötsligt så var den bara där igen, min pyssellust. Efter vad som känts som evigheter av brist på energi och intresse så har jag äntligen hittat tillbaka till symaskinen, askarna med pyssel, saxen, pandurokatalogerna och kliet i fingrarna. Jag är verkligen jätteglad över min återfunna kreativitet.

Snuvig V i sin nya haklapp

Jag tror att jag nämnde i ett inlägg i december eller januari att jag tänkte göra haklappar av mina gamla tröjor. Jag har ett par fina bomullströjor i olika färger som jag nu efter att ha fått barn känner är lite för korta i midjan. Dessa tröjor hamnade i högen med tyger och häromdagen tog jag mig an mitt första projekt på länge. Jag använde en köpt haklapp som mall, klippte ut två lager av tröjtyg och ett lager vaxduk. Sen syddes det hela ihop med tre zickzack-sömmar, vaxduken förståss i mitten. Slutligen fick haklappen en rejäl tryckknapp av rostfritt stål. Både tyget och vaxduken tål 40 graders tvätt. Jag blev så nöjd med haklappen att jag snart ska ge mig på nästa haklapp av en tröja som är grön. Tror sömmarna ska få bli...svarta kanske. Eller röda. Ni får se...

2 kommentarer:

kaos i ett vitt hus sa...

grattis till återfunnen pyssellusta! ja, nu går det ju som sagt mot ljusare tider! ;) :)
min lille V blir snart 1 oxå..
kram, ninna

Anonym sa...

Jag var lite skeptisk först faktiskt, det kan jag erkänna nu, men detta är numera min favorithakklapp. Den är oslagbar! Vanliga hakklappar brukar läcka igenom efter ett par timmar av dräggel alá ny tand, men inte denna, den står emot alla väder! Plus att den är snygg!