måndag 15 februari 2010

Lapptäcke

Lapptäcket är sytt av olika resttyger, bland annat det svarta svamptyget som jag sytt förkläde till V av och det ljusröda tyget med röda och vita blommor och blad som jag sytt gardiner och soffkuddar av. Det vita tyget med smala röda och blå ränder fick jag av min goda vän Maria. (Jag har mycket kvar så det blir snart mer sytt av det) Alla rutorna är av bomullstyg, i mitten är det ett lager syntetvadd och på baksidan röd fleece. Innan kantbandet syddes fast så quiltade jag med röd tråd.


När jag väntade V så sydde jag ett lapptäcke till honom också. Hans täcke har rutor som är 15*15 cm men till lilla S minskade jag lite och sydde 14*14 cm och det tycker jag blev finare. Skulle jag sy ännu ett lapptäcke så blir det dock att köpa skärmatta och tygskärare (vet inte vad det heter??) för det är ett himla arbete med alla rutorna, totalt 48 stycken till S´s täcke. Puh!

2 kommentarer:

Maria sa...

Jag tittar in till dig då och då också! Vilket fint lapptäcke! Började på ett själv men tålamod och koncentration tog slut ;O)

Hoppas du får en härlig vecka!

Maria

Maria S sa...

Du är så duktig och vilken liten sötnos som ligger där på filten! En underbar bild..
Kul att du fick användning för tyget =)

kram