fredag 24 april 2009

Hallongrottor

Jag fyller snart år och då bjuder jag på hemmabakade kakor. Bland annat:
HALLONGROTTOR

Recept ur VÅR KOKBOK 19:e upplagan, tredje tryckningen - Rabén Prisma
Blir ca 25 stycken, ugnstemperatur 200 grader

125 gram margarin eller smör
3/4 dl socker
2 dl vetemjöl
1/2 dl potatismjöl
2 tsk vanilj- eller vanillinsocker eller 1 tsk Vanila
knappt 1 tsk bakpulver

Fyllning:
ca 1 1/2 dl fast hallonsylt

Gräddningstid 10-12 minuter

Sätt på ugnen. Rör rumsvarmt fett och socker poröst. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver och tillsätt det. Rör ihop till en deg. Rulla degen till en längd och skär den i 25 bitar. Rulla dem till kulor och lägg dem i småbrödsformar av papper. Gör en fördjupning i varje kaka och lägg i en syltklick. Grädda mitt i ugnen i 10-12 minuter.


Jag har redan provsmakat och de blev exakt så frasiga och lite skarpa som jag vill att hallongrottor ska vara. Och titta vad rätt det kan bli när man ber sambon köpa småbrödsformar. Han kom hem med dessa söta rosa- och gulblommiga formarna. Glasfatet på fot har jag köpt i en underbar butik här i stan: Homeville.

4 kommentarer:

Magnus sa...

Efter att ha proppat i mig två stycken i rad så kan jag säga att, trots att jag inte kan minnas att jag någonsin gillat hallongrottor så mycket, så ÄLSKAR jag dessa! Sååååååååå gott!!!

kaos i ett vitt hus sa...

NÄMEN GRATTIS!!!
varför har du hållit detta hemligt så länge?? eller är jag bara dålig på att fatta vinkar??
lycka till med resten av grav-resan!! vilken superfin mage du har!! kram, ninna

Kerstin sa...

Åh, mumma! Jag älllsssskar kakor. Guuud vad gott!!!

Kramar från en hungrig Kerstin

;)

Kerstin sa...

Åh, så spännande, min första beställning från någon som inte är en bekant eller bekant till en bekant =)

Jag kan ta din beställning när su vill! Du kan få det i vitt eller naturfärgat linne, 119:- kronor för vitt, och 149:- för naturfärgat. Vad vill du ha för färg på texten, och vilken text?

Du kan maila mig på ljuvligaliv@live.se om du vill!

Ha det fint så länge, kraaam!