tisdag 31 mars 2009

Allvädersdyna till cykelbarnsits

När vi köpte cykelbarnsitsen så ingick en svart dyna som man fäster med kardborre i själva sitsen. Den är mjuk och lite smutsavvisande MEN, den absorberar vatten. Efter ett par nätter av regn då vår lille V på morgonen sen fick sitta direkt på plastsitsen utan dyna (för dynan fick ligga i cykelkorgen och vara blöt) så kom jag på en idé. Köpte en stuvbit gul vaxduk med vita prickar, tog med dynan in och använde som mall. Sen sydde jag fast vaxduken på dynan med en enkel svart zickzacksöm och numera har vi en dyna som tål väder och vind.

Tips:
Om ni ska sy i vaxduk så tänk på att inte nåla i tyget, det är bättre med tejp för då slipper man de små hålen av knappnålarna som tyvärr inte drar ihop sig.

Förutom att dynan nu är mer vädertålig så tycker jag att den blev så mycket finare, gladare och lite originell.


3 kommentarer:

Felicia sa...

åh jag sa ju det, att den skulle bli jättefin! det blev den verkligen. och uppiggande! mycket roligare för ville att åka prickig dyna på morgonen än tråkig svart ju... ;)

Kerstin sa...

Oh, den blev ju bara såååå söt, jättefint!

Krams!

kaos i ett vitt hus sa...

jaa! jättefin!
välkommen in till mig igen!
kram