torsdag 16 juli 2009

Hemmasydd stolsdyna

Den här snygga juniorstolen köpte vi på Ikea i våras för att lille V börjar lära sig sitta på vanlig stol och äta. Snart duger det inte längre med barnstolen utan han vill sitta så som vi gör. Stolen heter Ingolf juniorstol och du hittar den här. Det fanns bara ett enda problem: lille V halkade ner från stolen alldeles för lätt så pysselmamman ryckte ut med tyg och sax.

Jag ritade ett mönster i papper som motsvarade sitsen på stolen, sedan var det bara att klippa och nåla ihop två likadana sidor, räta mot räta. För att dynan inte skulle halka av så använde jag mig av enkla sidenband till att knyta fast i stolen. Redan i nålningen så la jag dessa inne mellan tygdelarna och lät dem löpa ut en liten bit genom den nålade kanten för att sys fast i sömmen. Allt syddes ihop med vanlig raksöm och jag lämnade en vändöppning mitt bak. När tyget vändes rätt så hamnade banden alltså på utsidan.

Slutligen klippte jag till ett lager vadd, stoppade in och sydde ihop vändöppningen för hand. Jag sydde därefter en raksöm, cirka en centimeter in, längst kanten på dynan, enbart för att jag tyckte att det blev snyggt. Sist av allt fäste jag vadden lite extra genom att sy några stygn med broderigarn på fem ställen på dynan (syns lite svagt på bilden ovan). Den färdiga tygdynan sprayades sedan med textilskyddsspray för att motstå lite matspill.

3 kommentarer:

3barnsmamman sa...

Du är bara bäst... så full av ideer....
Jättefin blev dynan

kaos i ett vitt hus sa...

hej!
tack för ditt glada inlägg!
du får ta dig till Göteborg! den ligger i Haga.. kram, ninna.

Magnus sa...

Jättefin stolsdyna, prefekt vadderad för en liten rumpa. Min första tanke när jag såg den var: sådana skulle vi ha för resten av stolarna med.. :-)