torsdag 9 juli 2009

Sy om tröja till shorts

Den som spar hon har...en massa bra material som kan användas till nya saker eller pyssel.

Sedan jag blev mamma så har en del kläder fått flytta ur garderoben och ner i nån av de väl dolda materialhögar jag har här hemma. Bland annat har ett par tröjor och t-shirts fått ge plats åt nya överdelar, ibland för att jag växt ur dem och ibland bara för att de inte faller mig i smaken längre. Tidigare i bloggen har jag skrivit om haklappar som sytts av gamla tröjor och nu har ännu en av mina tröjor fått komma till nytta i ny skepnad.

Till det här lilla projektet använde jag en röd kortärmströja i bomull. Tröjan klipptes av strax under armhålorna vilket gav en cylinderformad tygbit. Denna cylinder fick resår (se översta bilden) som jag förståss fick mäta ut runt midjan på lille V. Jag bestämde mig för att låta sidosömmarna från tröjan få hamna bak och fram på shortsen, helt enkelt för att det såg snyggare ut då. Sedan klippte jag ur en U-formad kil i grenen för att skapa ben och sydde därefter ihop för hand.

Nu används shortsen som pyamasbyxor och de är perfekta för varma sommarnätter på en liten 1 ½ åring.

2 kommentarer:

Magnus sa...

Ja, desamma pyamasbyxor ligger han och sover i ikväll :-)

3barnsmamman sa...

Du är grym susi...
beundrar dig för din kreativitet!

Kramen