fredag 29 oktober 2010

Halloweenpyssel - spökgirlang

Här kommer ett jätteenkelt pyssel. Imorgon är det ju halloween och i USA är traditionen fast förankrad i folksjälen. Hemma hos oss började vi så smått med pumpor för några år sedan men först i år anammar vi litegrann av resten. Spöken, fladdermöss, häxor och skelett hör till högtiden så denna spökgirlang passar ju perfekt.

Du behöver: vitt papper (tex skrivarpapper), spökmall, blyertspenna, sax, svart tuschpenna, lim och snöre. Min spökmall är en liten reflex i form av ett spöke som vi fått av Vägverket för några år sedan. Jag valde att göra åtta spöken, fyra som tittar åt höger och fyra som tittar åt vänster. Rita av mallen med blyerts och klipp sedan så noggrant som möjligt. Ett tips som gör klippandet snabbare är att vika pappret dubbelt och klippa ut två spöken i taget. Sedan fyller du i ögon och mun samt markerar ytterkanterna med svart tuschpenna. Sätt lite lim på den lilla flärpen i spökets huvud och vik ner över ett tunt snöre, tex broderigarn eller nåt annat du har till hands.

Spara lite snöre i varje ände av girlangen och fäst sedan där du vill ha den. Jag fäste vår på ytterdörren med tejp.


Glad halloweeeeeeeeen!

2 kommentarer:

Magnus sa...

Jättefint, blir extra skoj för besökande smådjävlar ;-D

Maria - Villa Krutbruket sa...

Vilket roligt och enkelt pyssel!

Första gången jag är här, glad att jag hittade hit!

Härlig blogg! Kram Maria