tisdag 26 oktober 2010

Strumpbyxor blir långkalsonger

Köpte en trepack tights till sonen för några dagar sen som han skulle  använda som långkalsonger. Jag trodde att tights betydde tunna byxor utan fot men när jag kom hem så upptäckte jag att det var en trepack strumpbyxor. Vår V är en väldigt sprallig och busig liten kille som ofta råkar trampa i blöta små regnvattenpölar i hallen, sätta foten i nåt lilla S spillt under sin stol eller så vill han helt enkelt vara barfota (och för den sakens skull behöver han ju inte gå "naken"). Strumpbyxor är alltså ingen hit hemma hos oss just nu...vilken tur att man kan forma om!

Jag klippte av fötterna så långt ner som gick, sedan zickzackade jag kanten för att slippa maskor och lösa trådar. Eftersom jag inte har overlock på min symaskin så blir trikå och liknande tyger alltid krusiga. Jag vet inte hur man ska göra för att slippa det - tips mottages med öppna armar. Slutligen vek jag in kanten två gånger, ca 2*1 cm, och sydde en dolt söm för hand med mörkblå tråd. Det gick ganska snabbt att förvandla ett par strumpbyxor till långkalsonger så nu ger jag mig på resterande två par.

2 kommentarer:

Magnus sa...

Han gillade dem så mycket att när han skulle ta på sig vanliga jeans så började han gråta..

kaos i ett vitt hus sa...

aaw, sötis..
duktiga du.. hos mig hade de blivit liggande i en hög tills de var urvuxna eller min mor kom till undsättning ;)
köpte oxå "fel" en gång men E fick ha strumpbyxor fast han älskade dem.. :)
keep forma om! :)
kram