söndag 17 augusti 2008

På fyra ben

För många år sedan köpte jag två "lack"-bord på Ikea till min etta. De var svarta, billiga och jag tyckte att de var jättesnygga. Någon gång i samband med en flytt så hamnade det ena i en container och det andra på vinden. Efter ytterligare en flytt fick bordet komma ner i lägenheten igen och målades vitt. Sen provade jag att lägga mosaik på det lilla "lack"-bordet och det var första och troligen sista gången. Jag tyckte att det blev fint men det var alldeles för tidsödande för min smak att sitta med små mosaikbitar och lim och komma på mönster och mäta och foga.

Förra veckan blåste förändringarnas vindar för det lilla bordet än en gång. Vi bor i ett hus från 1930 och har tjocka, vackra golvlister så många moderna möbler hamnar långt ut från väggen. Däribland "lack"-bordet. Fyra nyborrade hål senare och benen hade fått en ny plats!

FÖRE









EFTER

1 kommentar:

Anonym sa...

Bordet blev så bra! Skulle aldrig tro att det från början kom från IKEA och dessutom var svart! Ser mer ut som om det är inköpt i någon liten butik med mindre sortiment.
Gjorde du något förarbete på bordet innan du målade det vitt? De är väl i fanér från början?