söndag 20 juli 2008

Chokladcheesecake med jordgubbar

I julas önskade jag mig en dessert- och tårtbok och fick av mina föräldrar efterrätter, tårtor och godsaker av Jan Hedh. När jag fyllde år i april testade jag ett recept ur boken och igår när jag satt och tittade på foton så hittade jag detta kort som jag tog på tårtan. Jag valde att smaksätta cheesecaken med smält mörk choklad och garnerade samt serverade med jordgubbar. Den blev uppskattad och uppäten. Receptet hittar ni underst.

Recept ur Jan Hedhs efterrätter, tårtor och godsaker:

CHEESECAKE
Klassisk amerikansk cheesecake är en läcker och ganska lättgjord kaka som kommit till vårt land för att stanna.

Till 6-8 personer:

Botten:
100 g digestivekex (ca 7 st)
40 g smör
1 ½ msk strösocker
1 form, 24 cm i diameter, med löstagbar kant
smör till formen

Fyllning:
500 g philadelphia cream cheese
1 1/4 dl strösocker
1 krm salt
1 tsk vaniljsocker
rivet skal av ½ tvättad citron
2 små ägg

1 Sätt ugnen på 150 grader
2 Ta fram alla ingredienser till fyllningen i god tid så de får rumstemperatur. Smörj formen.
3 Kör kexen till smulor i matberedare. Tillsätt smält smör och socker och kör hastigt ihop allt till en smulig blandning. Fördela blandningen i formen och tryck till den i bottnen med en sked.
4 Grädda mitt i ugnen i 13-15 minuter. Låt bottnen svalna i formen.
5 Rör cream cheese mjuk till fyllningen. Tillsätt socker, salt, vanilj och citronskal. Blanda i äggen ett i sänder tills smeten är jämn. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 40-50 minuter.
6 Stäng av ugnen och öppna ugnsluckan men låt formen stå kvar i ytterligare 1 timme. Lossa formens kant då kakan fortfarande är lite ljummen.

  • Vill man ha chokladfyllning tillsätter man 80 g smält mörk choklad i fyllningen.
  • Vill man smaksätta med bär eller frukt tillsätter man 2 msk maizena majsstärkelse i fyllningen för att kompensera den vätska som frukten avger under gräddningen. 200 g bär eller frukt är lagom till det här receptet.

Inga kommentarer: