onsdag 2 juli 2008

Fingrarna blir gröna på balkongen
















Jag har till motsats från min mamma aldrig haft gröna fingrar. Jag vill inte ens försöka gissa hur många växter som avlidit i vårt hem på grund av mig. Tanken gör mig bara deprimerad. Oftast glömmer jag att vattna och ser sedan sorgset hur bladen rasar av och rasslar omkring på golvet. Jag är numera en sån som köper växter i tyg och lite halvdiskret ställer dem bland de levande växterna i fönsterkarmarna hemma hos oss. Många har imponerats av "mitt" vackra lilla olivträd här hemma och då erkänner jag glatt:
"-Det är inte levande, det är i tyg!!"
Anledningen att dessa tygväxter fått komma hem till oss är att jag fäster mig vid ting och inte gärna skiljs från dem. Växter inkluderat. Mina tygväxter kommer jag aldrig att ta kål på (fast ibland glömmer jag att damma av dem).

På balkongen däremot, där verkar jag plötsligt veta vad jag sysslar med. Årets balkong är jättefin. Jag har bland annat planterat en vit zinkhink full av persilja, oregano och rosmarin (bilden ovan).

På en annan hörna av balkongen lyser en lobelia med vackra klarblåa blommor i en lite sliten vit kruka och bredvid lobelian har jag en stor doftande lavendel i en likadan zinkhink som örterna växer i. Jag tycker om färgteman och på balkongen i år - 2008, är färgerna vitt och blått! Nästa år funderar jag på rosa.

Jag har till och med fröplanterat blommor i balkonglådorna som nu växt upp till långa, gröna skapelser som förhoppningsvis snart bär blom. Fröna köpte min käre sambo till mig när vi hade jubileum och han ville ge blommor som höll lite längre än en bukett med snittblommor. En av de fem fröpåsarna innehöll "Sommarblomsterblandning". Enbart ordet talar om hur underbara dina rabatter eller balkonglådor kommer att bli. Och mina blev - underbara!

Inga kommentarer: